top of page

4 המפתחות שישמרו על הטיפול באמנות יעיל גם און-ליין

  • תמונת הסופר/ת: yuval gabbay
    yuval gabbay
  • 6 במאי 2020
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 20 במאי 2020


כמו רוב המטפלים באמנות, ייתכן וגם אתם מחפשים כעת את הדרך להמשיך את עבודתכם הטיפולית. נעים בין החוויה האישית המטלטלת לבין הרצון והצורך (!) להמשיך לטפל, אתם אולי מנסים להבין איך אפשר לתת טיפול יעיל גם אם הוא נעשה און-ליין. ויעיל לפחות כמו בימים שלפני פרוץ משבר הקורונה COVID-19.

מטפלים באמנויות אוהבים לתת מרחב יצירתי נגיש ורב מימדי בעבודתם. בימים רגילים, חדר הטיפול שלנו מתוכנן להשרות על המטופלים רווחה, ואולי, התכווננות לשעה שונה ומיוחדת עבורם. גם אצלי, ה"שפה האחרת" היא השפה המועדפת לטפל, לייעץ, לתמוך, ולהקשיב ביעילות. השיר והציור, האימפרוביזציה בקול, בסיפור ובמשחק מחיים את המפגש. משבר הקורונה COVID-19 צמצם גם עבורי את מנעד הכלים הטיפוליים הייחודי שעומד לרשותי. לכן אשתף אתכם היום בארבעה מפתחות (ומפתח נוסף במתנה) שבכוחם לשמור על הטיפול שלכם יעיל, יצירתי ואמנותי, גם כשהוא און-ליין.



ree











1. אתרו את השביל הבטוח


זהו המפתח הבסיסי והחשוב מכולם: ישנם "טיפולים בטוחים" שאפשר להמשיך אותם ביעילות ובאופן מיידי. אבל תנחשו מה? מציאת המפתח של ה"שביל הבטוח" תלויה בכם. אתם יודעים איפה אתם מרגישים בטוחים. בדרך כלל, זה יקרה במצב שברור לכם ולמטופלים שהטיפול עבורם "אוויר לנשימה". טיפול שבו הסטינג הוא ברור ומובנה וגם פתוח להתפתחויות. הקשר בטיפול יציב ובטוח ויש אמון הדדי ויכולת להתגבר יחד על משברים. זהו הטיפול שהתחילו להתהוות בו יצירה משמעותית, או, סיפור מסגרת שמחזקים ומעשירים את המטופל. טיפול, שלתחושתכם, בוודאות חייב להמשיך כי הפסקה היא כמו ניתוק ממכונת הנשמה.


חשוב שתזכרו, שתודות לגישות העכשוויות בטיפול, גדלה ההכרה בחשיבות עולמו הפנימי של המטפל. ה"נוכחות" והעמדה של המטפלים בימינו הרבה פחות "מרוחקות" ממה שהיה נהוג. לכן, המפתח הראשון שלכם הוא לאתר את הטיפול שבו אתם מרגישים בטוחים בעצמכם (תרתי משמע). רוב הסיכויים הם שהטיפול ימשיך להיות יעיל וטוב גם און-ליין. הם מחכים לכם. תביאו את היצירתיות והאומנות שלכם אל המסך בתוך בחדר הטיפול שלכם ותעבירו בחופשיות את אותה הציפייה גם אל המטופלים.

2. הרחיבו את הברירה


ברירה היא מילה דינמית וחזקה. היא מכילה משמעויות שונות ולעתים מנוגדות בטבע ובנפש האדם. היא מייצגת אפשרות והזדמנות אבל גם צמצום והרחקה. סיום והתחלה, מה טוב ומה רע. וכולנו התנסינו במצב שבו "אין ברירה" . כשאנו אוכלים, הפה מברר מה שהכנסנו. מה אנחנו רוצים, מה אנחנו לא רוצים וגם על מה נוותר. בטיפול, אנחנו עושים מסע של בירור עצמי כדי להגיע לתובנה . אנחנו ממפים, מנפים, ומדייקים את מה שנכון עבורנו להמשיך.


זהו המפתח השני - הכוח לברר. מפתח הכרחי אך לעתים בלתי אפשרי. משמעו להתמודד עם האפשרות שהניסיון לטפל און-ליין ייכשל וטיפולים יסתיימו. ו"סיום", פרידה וכישלון מעוררים בנו כאב ופחד. עם ההכרזה על הסגר, חלק מהטיפולים שלי הסתיימו באופן חד וכואב. במיוחד כאב לי אובדן הטיפולים ב"ילדי המוזיקה", שהטיפול במוזיקה עבורם היה זמן קסום. הזמן בו הרגישו שמבינים אותם כמו שהם ובשפתם. הכוח לברר מלמד על הקצוות אבל גם על מה שבמרכז. בררו מהם גווני הביניים. עשו מאמץ נוסף. גלו תושייה ויצירתיות ותבררו עם המטופלים שלכם איך הטיפול יכול להמשיך ביעילות עבורם. כך תרחיבו את הברירה שלכם ושלהם.


3. תיצרו מרחב בטוח



יצירת מרחב בטוח היא ללא ספק מפתח שישמור את הטיפול שלכם יעיל. הטיפול און-ליין חדש לכם וגם למטופלים. במצב חירום ובמצבים חדשים אנחנו שואפים להגביר את תחושת הביטחון. אם אתם בקליניקה, תדאגו לכך שהצילום שהמטופל רואה כולל את אותו הרקע (האמיתי) בכל פגישה. אני דואג לכך שהצילום יכלול ברקע פסנתר וספר שירים באופן קבוע.



לרקע הקבוע אני מוסיף פריט משתנה שלמטופל קשר רגשי איתו (סל, משחק, לוח, יצירה). גם אם אתם מטפלים מהבית שלכם, תעצבו פינת-טיפול שנעים לצלם אותה ולחזור אליה. את המטופלים שלכם תכוונו באופן ישיר וכנה לדבר איתכם לבושים בהתאם. תכוונו אותם לשוחח עימכם בחדר נוח שמאפשר פרטיות גם להם וגם לכם. תבקשו שיכינו מראש אביזרים שיתמכו בטיפול. כדאי לכם לשאול אותם אם יש להם רקע וירטואלי מיוחד שירצו להשתמש בו. ככה תפתחו ביחד איתם מרחב בטוח ותשמרו על יעילות הטיפול וגם על המקצועיות שלכם.

4. להעז!

אימפרוביזציה היא כלי שכל מטפל באמנות לומד מהיום הראשון שלו. ומשמעה הוא יותר מ"חוסר היכולת לצפות"! כי אימפרוביזציה היא התעוזה להמשיך לנוע ולהמשיך להיות נוכח גם כשאין תבנית, חוקים וסדר. כדי לתת טיפול באמנות און-ליין ולעשות את זה ביעילות אנחנו צריכים למצוא מחדש את הנוכחות האילתורית שלנו. תעוזה שלנו, תעורר גם תעוזה של המטופלים שלנו. אם אתם מצליחים למצוא את הזמן לאלתר, בכל תחום שהוא, אתם פותחים את הפתח עבור המטופלים שלכם להעיז ולהתנסות איתכם במסע ההגשמה העצמית שלהם.

5. "מכל מלמדיי השכלתי" – מפתח בונוס במתנה


ארבעת המפתחות הראשונים נמצאים בתוככם ותלויים בכם. המפתח החמישי קיים מחוצה לכם. לימדו מהטובים ביותר, ותתנסו בעצמכם בטיפול ובהדרכה און ליין. לשמחתי, אני מודרך כבר שנים און-ליין. כי הקליניקה שלי לתרפיה במוזיקה ותנועה נמצאת בקיבוץ מעגן, עמק הירדן. מקום מדהים ופסטורלי, אבל מרוחק... לקחתי קורס קצר בטיפול קבוצתי און ליין (בינלאומי, ואצל מובילים בתחום) וקראתי ספרים ומאמרים רבים. אל תוותרו על מקצועיות!



היצירתיות והספונטניות האמנותית הן התכונות האישיות שלנו, שהופכות את הטיפול באמנויות למיוחד.

הן אותן התכונות שדרכן אנחנו מעניקים למטופלים שלנו את תחושת הביטחון, את חדוות החיים, את ההתבוננות הפנימית שלהם בעצמם ואת הרשות להעז. אם אתם רוצים להבטיח שהטיפול באמנות שאתם נותנים ימשיך להיות יעיל גם און-ליין, בשגרה ובשעת משבר, תתנו רשות לתכונות האלו להתקיים גם בתוככם, וגבו אותם בידע מקצועי.

תגובות


bottom of page