top of page
לוגו יובל גבאי.png

תרפיה בקבוצת תמיכה

יובל גבאי – מנחה קבוצות מוסמך במוזיקה ותנועה

אחת הנשים שישבה אצלי בקבוצות התמיכה "העזה", היא "העזה" פעם ראשונה בחייה לשבת שם ולהגיד על בעלה, שהיא שונאת אותו, שונאת אותו על הזמן הרב שהוא משקיע בעבודתו מחוץ לבית, למרות שהיא בעצם... אוהבת אותו מאוד!! ההרגשה של השחרור, כי מישהו אחר בקבוצה נתן לה רוח גבית לומר את הדברים, הייתה עצומה. היא יכלה לומר את הדברים מבלי להרגיש אשמה שהיא מרגישה ככה, שבעצם לא שופטים אותה על זה שהיא מביעה כעס ואולי אפילו סלידה, אבל היא באמת גם אוהבת... וגם שונאת את היעדרו. והקבוצה הבינה, היא הכילה, היא תמכה. כאשר אתה מגיע לרגע כזה עם הקבוצה ועם מטופל בקבוצה, אתה לא יכול שלא להרגיש קצת גאווה, המסע של הקבוצה הוא גם המסע של כל אחד מיחידיה והוא גם שלך כמטפל.

אחד הדברים שמפצים אותנו בצורה הטובה ביותר בחיים היא העובדה, שאי אפשר לעזור למישהו אחר בלי לעזור  לעצמך

ראלף וולדו אמרסון (1882-1803)

7 שנות ניסיון

התמחות בהנחיית קבוצות

מהו טיפול בקבוצת תמיכה ולמה זה טוב?

גללו מטה

יושב-עם-רקע-שקוף.png

למי מתאימה קבוצת תמיכה?

על איזה צורך באות לענות קבוצות תמיכה? מהם הפרמטרים שצריכים להתקיים, כדי שההשתייכות לקבוצת תמיכה תועיל להתפתחות האדם? מדוע לעיתים יידרש טיפול פרטני ואישי במקביל או לקראת הכניסה לקבוצה?

כיצד מובטחת

התמיכה בקבוצה?

מה תפקידו של מנחה הקבוצה בקבוצת תמיכה? מדוע השימוש במוזיקה ותנועה בעל יתרונות רבים בקבוצות תמיכה? איך שונות בין אנשים מקדמת את התהליך?

מהם שני הסוגים העיקריים של קבוצות תמיכה?

על איזה צורך באות לענות קבוצות תמיכה? מהם הפרמטרים שצריכים להתקיים, כדי שההשתייכות לקבוצת תמיכה תועיל להתפתחות האדם? מדוע לעיתים יידרש טיפול פרטני ואישי במקביל או לקראת הכניסה לקבוצה?

מהי קבוצה חברתית

ולמה זה טוב?

מדוע ההשתייכות לקבוצה היא צורך בסיסי הטבוע בגנים של האדם? מדוע בישראל מקבל הדבר משנה חשיבות? אלו סיכונים טומן לנו הטבע האנושי בהשתייכות לקבוצה החל מגיל צעיר?

למי מתאימה קבצת תמיכה?
למי מתאימה קבצת תמיכה?

אודותיי

הגישה שלי

כמנחה קבוצה, הגישה שלי היא לתת לקבוצה לעבוד... שכל מטופל בקבוצה יגלה שיש סביבו הרבה מה לקבל ושיש בתוכו עולם ומלואו לתת. לקבוצה יש כוח עצום כי היא מכילה את כל הכוחות של כל משתתפיה. הנחיית קבוצה עם שירים, מוזיקה, תנועה, פותחת עולמות ומחברת אותם. אני שואף להנחיה שמניעה את הכוחות היוצרים ולא נרתעת מכוחות שמאיימים להרוס, אלא משתמשת בהם ללמידה של הקבוצה. הנחיית קבוצה מקבצת אנשים למפגש אמיתי, לשיח, לשירה, לניגון.

הניסיון שלי

  • ניסיון רב בהנחיית קבוצות של ילדים עם צרכים מיוחדים או בעלי מוגבלויות, בקליניקה הפרטית ובתוך הקהילה.

 

  • הנחיית קבוצות מטפלים במוסדות וארגונים שונים כגון משרד החינוך, מרכז אלווין ישראל.

 

  • ניסיון רב בהנחיית קבוצות של נערים עם קשיי למידה ובעיות התנהגות.

השכלה

תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות המכללה האקדמית ת"א-יפו

לימודי תעודה בתרפיה במוזיקה ותנועה ממכללת לוינסקי תוך מיקוד משך 3 שנים בטיפול בהנחיית קבוצות

תעודת הוראה של מורה בכיר

מטעם משרד החינוך

תואר שני בתרפיה במוזיקה מאוניברסיטת חיפה

בימים אלו השלמת תיזה ו"דוקטורט" בנושא תרפיה קבוצתית במוזיקה ותנועה.

אודותיי - טיפול קבוצתי
הגישה שלי - טיפול קבוצתי
מהי קבוצת תמיכה ולמה זה טוב?
social-circls.jpg

קבוצות הן מעגלים חברתיים שלמים"

מהי קבוצה תמיכה ולמה זה טוב?

הדבר המיוחד בבני האדם הוא השתייכותם לקבוצה. משחר היוולדו שייך האדם לקבוצה, קבוצה לאומית, קבוצה משפחתית וכו'. ההצטרפות לקבוצה והצורך להשתייך אליה טבוע בגנים שלנו והמשפחה כקבוצת הגרעין היא עוגן מרכזי במעגלי הקבוצות אליהם שייך האדם ובייחוד בישראל, הנותנת משקל כבד ומשמעותי לקבוצת המשפחה.

ילד לומד המון על החיים באמצעות בני המשפחה ודרך השתייכות לקבוצה הגרעינית. קבוצות הן מעגלים חברתיים שלמים, אנו שייכים לקבוצה בבית הספר, בעבודה, במשפחה המרוחקת ועוד. הקבוצה יוצרת קונפליקט, לכן בהשתייכות לקבוצה טמונים סיכונים לא מעטים. קבוצה יכולה להיות לא נעימה, אדם יכול להיתפס בה כשעיר לעזאזל, ככבשה השחורה, כאדם תימהוני או אקסצנטרי, לקבל תחושה של חוסר שייכות או אפילו של נידוי. ככל שהגיל צעיר יותר העוצמה של החוויה הלא נעימה מהקבוצה גדלה, ילדים לא מסוגלים להכיל את המתרחש בחוסן נפשי כזה של מבוגר יותר ולכן נקודת ההתחלה שלהם חלשה יותר. קבוצת תמיכה מלמדת את המשתתפים, שכוחם כיחידים תלוי בתמיכה באחרים.

למי-מתאימה-הקבוצה.jpg

נפגעת מהחוויה בקבוצה? יש לך מכנה משותף עם הקבוצה?

קבוצת תמיכה היא עבורך

למי מתאימה קבוצת תמיכה?

לאנשים נטייה להתקבץ באופן טבעי סביב מכנה משותף. ובאמת, קבוצות תמיכה על פי רוב,  קמות כדי לענות על התמודדות ספציפית של חברי הקבוצה. למשל, קבוצת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, קבוצת לאנשים שהפכו למטפלים העיקריים של בן משפחתם בעקבות מחלה/תאונה, קבוצת אבות או אימהות אחרי לידה, קבוצת מבוגרים/הורים עם הפרעת קשב וריכוז, קבוצות לאנשים שחוו אובדן, כאב או טראומה, קבוצה הממוקדת בהשמנת יתר, קבוצת מתבגרים לפני גיוס, קבוצת ילדים עם קשיי למידה או קשיים להשתלבות חברתית. הרשימה אינסופית. אפשר למשל, להצטרף לקבוצה לצמיחה והגשמה עצמית, או לקבוצה העוסקת בפיתוח היצירתיות האישית והבין אישית. בישראל ישנן קבוצות תמיכה מגוונות לגיל הזהב: קבוצות הורים וילדיהם (הבוגרים!), קבוצה לניצולי שואה, קבוצה לקשישים המתמודדים עם אובדן בני זוג/חברים, קבוצה לקשישים המתמודדים עם פרקינסון.

מבוגרים או ילדים שנפגעו מחוויית ההשתייכות לקבוצה, יכולים להתמודד ביעילות וממש לתקן את חוויית ה"קבוצה" שלהם, רק דרך התנסות בתוך קבוצה. לפעמים יידרש טיפול פרטני לתקופה קצרה כדי לתמוך ולחזק את האדם לקראת כניסה לקבוצה. ישנם מקרים שאדם ייתרם מתהליך של טיפול אישי ופרטני במקביל לטיפול הקבוצתי. אבל "לא טוב היות האדם לבדו" והדרך לרווחה שלו תעבור דרך התנסויות מחזקות, חיוביות ומצמיחות בקבוצה.

משלבים-ידיים.jpg

השונות בין חברי הקבוצה תורמת לה

מהם שני הסוגים העיקריים של קבוצות התמיכה?

מרבית קבוצות התמיכה נועדו לתרום למשתתפים להתמודד עם חוויה שעברו ואינה קשורה לעצם השייכות לקבוצה, כך שהטיפול הקבוצתי נסוב סביב מכנה משותף של חוויה מחוץ לקבוצה, למשל חוו אובדן של אדם קרוב, חלו במחלה כרונית או מאיימת על אובדן חיים, נפגעו מטראומה בשירות הצבאי והדוגמאות הן כמובן רבות.

מנגד יש קבוצות שהמכנה המשותף שלהן קשור בחוויה לא טובה בקבוצה. במקרה זה קבוצת תמיכה באה להציע חוויה מתקנת. לדוגמא: אנשים שנמצאים בעמדות מפתח, אבל מה שמכתיב לעתים התנהלות יומיומית שלהם היא החוויה שלהם כילדים דחויים, ילדים או מבוגרים שמרגישים שהם "הכבשה השחורה" במשפחה או אלו שתמיד מאכזבים, אנשים או ילדים שסבלו מחוויה רעה בקבוצה בגלל שהם שונים בדיבור או בהתנהגות או בתפיסת המרחב החברתי ועוד.

עבודה בקבוצות תמיכה מלמדת את היחיד בקבוצה ואת הקבוצה לקבל את השונה בה, לראות אותו מזווית אחרת. היא מחזירה ליחיד בקבוצה את האמון הבסיסי שלו בעולם, המורכב מקבוצות, היא שומרת עליו מנפילה למקומות לא טובים של בדידות, רצון לוותר על החיים והיא תומכת בו לצוף מעלה עם חוויה מתקנת או תמיכה. הקבוצה מלמדת אותו שכל בני האדם שונים והוא יכול למצוא את הקבוצה שמתאימה לו, היא מלמדת אותו להתחסן נפשית מפני חוויות לא נעימות בקבוצה ולא להתרגש יתר על המידה מהקונפליקט שבה, עד כדי פחד המשתק אותו מלפעול.

כולם-לומדים-לעוף.jpg

בסוף כולם לומדים לפרוש כנפיים ביחד

כיצד מובטחת התמיכה בקבוצה?

את קבוצת התמיכה מלווה מנחה קבוצות, שלו ידע ומומחיות שנרכשו בלימודים מקצועיים ומאות שעות ניסיון והכשרה בעבודה עם קבוצות.

הטיפול נעשה תוך שימוש במוזיקה ובתנועה ולכן החוויה אינה מעיקה, כי היא לא דורשת שיח אינטנסיבי, אלא מביאה את הקבוצה לדבר על קבלת השונה בה או על המכנה המשותף של כאבה, באמצעות חיבור. המוזיקה והתנועה הם שני דברים אוניברסליים שמחברים בני אדם מכל קצוות הקשת. טיפול במוזיקה ותנועה הוא טיפול ייחודי מאוד בעל יתרונות בולטים, במקומות בהם הפסיכולוגיה מתקשה למצוא פתרון.

בקבוצת ילדים, לדוגמא, ישנם ילדים מופנמים יותר ויש מוחצנים יותר. דרך החיבור בקבוצה הדברן לומד על כוחה של השתיקה והשתקן לומד את כוחו של הדיבור. הדחוי לומד על יתרונות שהוא יכול להביא לקבוצה ועל התגמול שהקבוצה חולקת לו על כך. בעל האובדן או הטראומה לומד על דרך התמודדותו של האחר בסיטואציה קרובה או דומה. התהליך הוא ארוך והקבוצה עוברת אותו יחד.

בשלב כלשהו כאשר היחידים בקבוצה לא עסוקים יותר במה חושבים עליהם אחרים או נעולים בכאב הפרטי שלהם בלבד, אתה מבין שמרכז הכובד שלהם נעשה חזק יותר והם עברו דרך, דרך אל עוצמות הנפש שלהם כיחידים.

למי מתאימה קבוצת תמיכה
כיצד מובטחת התמיכה בקבוצה
מהם שני סוגי קבוצות התמיכה

מה מספרים ארגונים?

אני גננת של ילדי פעוטון בגילאי שנתיים עד שלוש וחצי. אני מגיעה פעם בשבוע עם שתי קבוצות לסטודיו של יובל, שם הילדים עוברים חוויה מוזיקלית, מוטורית ותקשורתית מדהימה

כבר בדרך לשם הם נרגשים ומחכים לפגוש את יובל ואיך שנכנסים הם רק מחכים לתחילת הפעילות ולמה שיש ליובל להציע להם וללמד אותם. הם נהנים מלשמוע את יובל שר ומנגן, מספר להם סיפור בדרכו המיוחדת. מחלק להם כלי נגינה חדשים ומגוונים ומסיימים במסלול מוטרי משולב עם כלי מגינה. החוויה שם מלמדת ונפלאה גם לנו המבוגרים שמלווים את הילדים.כל מי שיגיע רק ירוויח הנאה.

יעל. ס גננת פעוטון ערבה

bottom of page